Teachers
Piani Antonio
- Choir music and choir conducting
Ha suonato nella Basilica di S. Marco a Venezia e nella stagione concertistica della Basilica dei Frari nella stessa città. Ha inaugurato numerosi strumenti e restauri di organi storici. È stato premiato in concorsi nazionali.
I suoi interessi si estendono anche a svariati campi della composizione nonché ad un costante impegno didattico che lo ha portato, negli ultimi anni, alla pubblicazione di composizioni, opere didattiche e saggi di analisi musicale.
Ha inoltre tenuto numerose conferenze di argomento musicologico. Ha seguito i corsi di Semiologia e analisi della Fondazione Cini di Venezia.
Si è perfezionato in Composizione con il M° Franco Donatoni presso la Fondazione “R. Romanini” di Brescia ed in Direzione d’orchestra con i maestri L. Descev, L. Rosada e M. Benini.
Sue composizioni per organo sono incise in un CD della Casa musicale Carrara ed un quartetto per archi è stato registrato nel CD “Musica di queste terre” a cura delle Edizioni Taukay. È stato direttore del Coro Filarmonico di Udine con il quale ha preso parte all’edizione dell’opera “Don Pasquale” di G. Donizetti e “Bohème” di G. Puccini e numerosi concerti lirico-sinfonici. Nel 2001 ha diretto le musiche di scena di L. Nono per il dramma “I Turcs dal Friûl” di P. P. Pasolini.
È titolare della cattedra di Musica corale e direzione di coro presso il Conservatorio di Udine dove ha tenuto anche la docenza di Armonia e contrappunto, Esercitazioni corali e Basso continuo.
Ha curato insieme a Giulia Fanutti per l'editore Rugginenti il volume dal titolo "Il corale nello stile di H. Schütz e J. S. Bach" di Ulrich Kaiser.
L’edizione italiana, curata da Giulia Fanutti e Antonio Piani, tiene conto di alcuni obiettivi particolari nella redazione del testo: tradurre il maggior numero possibile di termini tecnici con il lessico appartenente alla manualistica tradizionale italiana; completare numerosi esempi musicali con l’analisi armonica, richiami grafici, commenti e integrazioni che garantiscono all’utente una comprensione migliore e accessibile del testo.Il cd-Rom contiene:
- un catalogo con i tutti salmi di Schütz, tutti i corali di Bach e tutti i Kantionalsätze di Hassler in formato midi, pdf e per il programma “capella 5”;
- il programma musicale “capella 5” con cui è possibile stampare e ascoltare i brani seguendo la partitura;
- oltre 300 esercizi redatti per l’apprendimento della composizione e l’analisi di corali; inoltre, è possibile ascoltare gli esercizi e verificare i propri elaborati con le soluzioni. L’opera, per il suo taglio didattico, è indirizzata in particolare agli studenti dei conservatori di musica e dei relativi corsi triennali e biennali specialistici, ai frequentanti le lauree in musicologia, alle accademie e istituti musicali, ai compositori, direttori di coro e d’orchestra, organisti e cembalisti, nonché ai numerosissimi studiosi di musica.
Pulina Federico
- Piano
Federico Pulina (1995) is an Italian pianist and teacher based in Luzern. He performs solo and chamber music recitals.
Federico began studying piano at the age of five in the small Civic School of Music in Ploaghe, his hometown. He graduated from the Conservatory “Luigi Canepa” of Sassari with top marks and honors, under the guidance of M° Anna Revel in 2014. He then studied in the class of M° Davide Cabassi obtaining the second level of Academic diploma with full marks, praise and mention in 2019. In chamber music he studied with Marco Decimo, Luca Moretti and Marco Rogliano. He is currently specializing at the Hochschule of Lucerne with M° Konstantin Lifschitz in the Master Solo Performance.
In 2011 he made his debut with the orchestra Marija Judina at the Teatro Storchi in Modena and at the Teatro Verdi in Sassari performing Mozart’s Concerto KV 488, under the guidance of Maestro Giovanni Paganelli. In the same year, he was invited to the inaugural concert of the prestigious Palazzo Giordano in Sassari. Since then, he is often invited as soloist and chamber musician in prestigious music festivals in Italy and abroad. Among these are the seasons of the Bocconi University of Milan, Belarusian State Academy of Music in Minsk, Primavera di Baggio, Kawai a Ledro, Accademia dei cameristi di Bari, Hirzenberg Festival, Kunst Kreis Luzern.
He has won numerous awards in international competitions. Among the most recent ones, the first prize at the Luigi Nono International Music Competition and the first prize at the competition dedicated to the memory of the duo Giangrandi Eggman. Being selected among the finalists of the AEVEA Piano Prize competition, he recorded the complete etudes of F.Chopin in the Maffeiana Hall of Verona.
In August 2020 he has been selected by the academy of chamber musicians of Bari and he will be included in future concert programs of the Academy. In the same month, he has been invited, as the only Italian student, to attend the summer courses of the foundation Theo and Petra Lieven in Vienna meeting masters such as Jean-Marc Luisada, Alon Goldstein, Jura Margulis, Claudio Martínez Mehner, Ferenc Rados and Rita Wagner.
In June 2021 he has made his debut at the KKL concert hall in Lucerne with the Piano Concerto by G. Ligeti accompanied by the Luzerner Sinfonieorchester under the direction of James Gaffigan. The following month he has won the Roscini - Padalino Prize, Brunello and Federica Cucinelli foundation dedicated to the best Italian musicians studying abroad.
In September 2021 his first studio recording was released on the DaVinci Publishing label with Chopin's Op. 25 and the first book of etudes by G. Ligeti.
Rojatti Ezio
- Score reading
Inizia gli studi musicali presso il Conservatorio “J. Tomadini “ di Udine. Si diploma in Musica Corale e Direzione di Coro presso il conservatorio “B. Marcello” di Venezia, in Composizione al Conservatorio “G. Verdi” di Milano sotto la guida del M° G. Manzoni. Studia con A. Clementi e F. Donatoni al DAMS di Bologna. Si perfeziona in Direzione d’Orchestra con C. M. Giulini e L. Bernstein.
Attualmente titolare di Cattedra presso il Conservatorio “J. Tomadini” di Udine ha insegnato nel Conservatorio “G.Verdi” di Milano.
Vincitore di Concorsi Internazionali di Direzione D’Orchestra e Composizione.
Ha collaborato con: F. Meloni, S. Gazzelloni, C. Anderson, A. C. Antonacci, M. Breeth, F. De Angelis, A. Bennici, G. Tampalini, E. Gvazava, N. Piovani, lo Jess Trio di Vienna, I Fiati Solisti della Scala, R. Bruson, l’Orchestra da Camera dei Berliner Philharmoniker, l’Orchestra Sinfonica del Cairo, i Virtuosi del Teatro alla Scala, la Cantelli di Milano …
Ha all’attivo numerose incisioni per la Deutsche Grammophone, la Sony, la Real Sound, la Sonoton di Monaco di Baviera, la Bongiovanni, la Nuova Era, la Rivo Alto e per la Collana i Maestri della Musica edito dalla De Agostini, aprezzate dal pubblico e dalla critica. Ha effettuato registrazioni per la Süddeutscher Rundfunk, per la ORF Radiotelevisione Austriaca e per la RAI Radiotelevisione Italiana, LA7.
Dal 2006 collabora stabilmente con l'Orchestra “Virtuosi del Teatro alla Scala” di Milano
La rivista AMADEUS gli ha dedicato numerose copertine e incisioni inedite di Mercadante, Bottesini, Carulli, Malerbi.
La Sony nel novembre 2013 pubblica un Cd dedicato a musiche di Tartini, Violino solista Francesco de Angelis insieme alla Brescia Orchestra
Nel dicembre 2016 la Deutsche Grammophone pubblica un Cd dedicato a W. A. Mozart contenente il famoso Concerto per Clarinetto di Bassetto in collaborazione con il M° Fabrizio Meloni.
Rosato Giampietro
- Organ
Giampietro Rosato, harpsichord player, pianist and organist, was born in 1970 in Padua, where he began his musical studies and gained recognition for his interpretations of Baroque and classical works as well as New Music.
He attended courses held by Tom Koopman, Michael Radulescu, Luigi Ferdinando Tagliavini, Gustav Leonhardt, Andreas Staier and Eckart Sellheim. He has studied harpsichord and organ at the State College of Music in Trossingen, and with Jean-Claude Zehnder at the Basel Schola Cantorum.
Giampietro Rosato has won several prizes in national and international competitions, including Stresa (1988), Bologna (1993), Prague (1994), Brugge (1995), where he also received the “Audience Prize”, and Leipzig (1996). In 1996 he was awarded the DAAD prize by the Trossingen State College of Music, and the following year he won first prize in the international harpsichord competition held by NDR -North German Radio- in Hamburg.
In addition to his solo work, which involves him in many radio (SWF, MDR, NDR, N3 and ORF) and CD recordings, Giampietro Rosato also plays with other soloists and with chamber groups. He has been continuo player and solo harpsichordist of the Sonatori della Gioiosa Marca since 1997.
From 1994 to 1999 he was a part-time lecturer for the harpsichord, chamber music and repetiteur work at the Trossingen State College of Music’s Institute for Early Music and currently he teaches at the Udine Conservatoire.
Giampietro Rosato was invited to perform in numerous festival and concert halls in Italy and Europe (Klavierfestival-Ruhr, International harpsichord Festival of Milan, Bach Museum "Historischer Sommersaal" of Leipzig, Händel-Haus in Halle, Teatro Nuovo of Verona, Baroque September of Padua, Festival Antegnati of Brescia, International Organ Festival "City of Treviso", Teatro Bibiena of Mantua).
Recently, he edited for the publishing house Armelin Musica of Padua the modern edition of "Sonata for Violin and Organ" by Oreste Ravanello and will be published shortly "6 Concerts for harpsichord and orchestra" by B. Galuppi.
Venier Glauco
- Jazz ensemble
Nato a Sedegliano (Udine) l'8 settembre 1962. Si diploma in organo nel 1985 presso il Conservatorio di Udine.
Si avvicina al jazz come autodidatta e si perfeziona in seguito per un breve periodo a Milano con il M° Franco D'Andrea.
Nel 1990 registra il suo primo cd per piano solo intitolato "Finlandia" che viene accolto positivamente dalla critica, distribuito sul territorio mondiale e attualmente di proprietà della Walt Disney International Productions.
Nel 1991 in qualità di borsista studia per due semestri presso il Beerklee College of Music di Boston sotto la guida dei Maestri Ray Santisi, Hal Crook , George Garzone ed Herb Pomeroy.
Semifinalista, finalista e vincitore di vari concorsi internazionali, nella sua modesta carriera ha avuto l'onore e la fortuna di collaborare con vari solisti di fama mondiale tra cui possiamo citare:Toots Thielemans, Lee Konitz, Kenny Wheeler, Steve Swallow, Joey Baron, Marc Johnson, Charlie Mariano, Adam Nussbaum, Michael Gibbs, Cuong Vu, Matt Garrison, Bruno Castellucci, Uli Beckerhoff, Matthias Nadolny, Peter O'Mara, David Liebman, Abe Laboriel Jr, Chriss Speed, Michel Godard, Nguyen Le, Martin France, Enrico Rava, Paolo Fresu, Trevor Watts, Stan Sulzman, Diana Torto, Maria Pia De Vito, Flavio Boltro, Bob Stoloff, Christian Muthspiel, Gerrod Cagween, Gabriele Mirabassi , Wolfgang Pushnig, Anders Jormin ed altri.
Ha tenuto concerti in Germania ,Svizzera, Francia, Spagna, Portogallo,Lussemburgo, Inghilterra, Estonia, Finlandia, Olanda, Slovenia, Croazia, Serbia, Russia, Stati Uniti D'America, Repubblica Ceca, Austria, Polonia, Canada, Belgio, Ungheria, Norvegia e Svezia.
Ha effettuato registrazioni per la RAI italiana, ORF austriaca, WDR tedesca, BBC inglese ed altre emittenti minori negli Stati Uniti e Russia.
Ha registrato a suo nome 12 dischi e come sideman circa trenta.
Ha effettuato registrazioni per la Universal, Schott e altre etichette minori.
Nel marzo 2008 è uscito un cd intitolato "Distances" registrato con la cantante londinese Norma Winstone ed il sassofonista tedesco Klaus Gesing prodotto dalla prestigiosa etichetta di Monaco E.C.M.
Nel 2009 lo stesso cd ha avuto la nomination ai Grammy Awards nella categoria vocal jazz.
Dal Novembre 2009 è docente di jazz presso il Conservatorio J. Tomadini di Udine e tiene Master in Italia, Germania e Svizzera.
Nel 2010 uscirà il secondo disco prodotto dalla E.C.M. del trio con Winstone e Gesing.
Viola Stefano
- Guitar
Maestro Stefano Viola was born in 1960. His parents were both musicians. After brief experiences with the accordion and the piano, Viola had his first encounter with the guitar at only twelve, when his father began giving him lessons. He was fascinated by the instrument, and at only eighteen he graduated at the Conservatoire with full marks and honours.
After that, he spent four years in Milan, studying under Maestro Ruggero Chiesa and attending high specialization courses held by Oscar Ghiglia in Gargnano (Lombardy, Italy) and the Musical Academy Chigiana in Siena.
He held solo and orchestra concerts in and outside Italy, winning prestigious national and international competitions (in Trieste, “Nicola Fago” in Taranto, “Fernando Sor” in Rome, “City of Alessandria”, “Mauro Giuliani” in Bari, etc.). He was also finalist at the “Andres Segovia” International Competition in Palma de Mallorca (Spain).
He soon began teaching at the State Conservatoires in Venice, Trieste, Rovigo, Perugia, Modena, Bologna, Bari, Castelfranco Veneto (near Treviso) and Udine, where he now holds the chair of guitar.
He is currently the artistic director of Guitar Center "El Maestro" in Treviso (Italy), www.elmaestro.it
His students have won more than two hundred awards in the most important national and international competitions: among others there are First Prize Awards in the competitions “Fernando Sor” (Rome), “Pittaluga” (Alessandria, Piedmont), “Julian Arcas” (Almería, Spain), “Francisco Tárrega” (Benicàssim, Spain), “Castelnuovo-Tedesco” (Parma), “Benvenuto Terzi” (Bergamo), “Enrico Mercatali” (Gorizia), “Rospigliosi” (Lamporecchio, Tuscany) and Sernancelhe (Portugal). These achievements make Maestro Viola one of the most important Conservatoire teachers of his generation.
For many years he has been committing himself to studying all technical and mechanical aspects of guitar playing. He has also been invited to hold conferences and Master-class courses in several guitar festivals across Italy, as well as in Slovenia, Croatia, Czech Republic, Mexico, Austria and Spain. Some of his contributions have been published in the journal Il Fronimo (Milan).
He developed and coordinated an important research project funded by the Friuli-Venezia Giulia Region, called “Postural and functional biomechanical analysis of a guitarist’s body”, in which both the Conservatoire and the University of Udine (in particular the Sport Science Department) were involved. The project led to the publication of a DVD npw in attachment with a very interesting book titled “Guide to methodological and postural analysis in basic guitar teaching” published by “Guitart” edition.
Viola wrote two volumes on guitar playing techniques (Scales and Legatos), published by the publishing house Edizioni Musicali Sinfonica. He also collaborated in revising and editing two collections of studies by Sor and Giuliani, published by the same house.
In 2007, 2009, 2010 and 2014 he won the “Rospigliosi Award for Didactics”.
The Scientific Committee of the 25th International Guitar Convention gave it the Golden Guitar 2020 for teaching.